Biznesplan ważny dla każdego

W szkołach ekonomicznych i biznesowych poświęca się wiele miejsca na naukę tworzenia i oceniania planów biznesowych. Niektórzy ludzie będą bowiem zajmować się tworzeniem kolejnych interesów i szukaniem dla nich inwestorów, inni natomiast będą takie biznesplany czytać i oceniać ich szanse na powodzenie w konkurencyjnym rynku. Pisanie biznesplanów jest idealnym połączeniem umiejętności humanistycznej analizy i statystycznego ekonomicznego planowania. I w przypadku małych biznesów również biznesplany nie muszą być imponujące, ale bez wątpienia nie znajdą też wtedy kapitału większego niż to, co oferują naturalne programy pomocowe i wspierające oferowane przez urzędy pracy lub unijne programy. Łatwo jednak wpaść w przekonanie, że można ulepszyć swój biznesplan nieco sztucznie, zawyżając przychody i szacowaną liczbę klientów a jednocześnie mocno zaniżając koszty wynajmu lokalu czy zatrudnienia pracowników. W istocie jednak trudno nabrać dzisiaj specjalistę na tego typu strategie. Biznesplan jest jednak ważny nie tylko dla samego analityka decydującego o przyznaniu potencjalnego dofinansowania, ale przede wszystkim dla wnioskującego, dla którego dobry biznesplan, zgodny z rzeczywistością, jest niczym drogowskaz na pierwsze miesiące trudnego przecież zarządzania własnym przedsiębiorstwem.